Saptamana tracuta am dus pentru prima oara in gradinitele in care tin optionalul, o fisa din noile kit-uri de lucru BRAIN EXERCISES. Am folosit o fisa relativ usoara, din kit-ul brain exercises 3-6 ani, pe care am folosit-o doar cu copiii de la grupele mijlocie si mare.
Fisa propusa nici macar nu avea in plan secvente ritmice sau redarea unor masuri muzicale, ci antrenarea functiilor motrice, plus reproducerea prin batai de palme, a 3 cifre: 1, 2 si 3.
Am asistat fiecare copilas la parcurgerea fisei, m-am asigurat intai de toate ca cerinta a fost inteleasa, iar unde a fost nevoie, am ajutat.
Ce am constatat, parcurgand fisa cu aproape 50 de copii?
Am ramas uimita!
Copilasii in varsta de 3, 4 ani, care sunt la gradinita de 1 an sau 2, au parcurs fisa fara a avea nevoie de suportul meu. Au inteles cerinta, au insistat sa nu le ofer ajutor, si au finalizat sarcina corect 100%.
Copilasii de 4+ si 5+, care sunt la gradinita acum pentru prima oara, au intampinat dificulatati atat la a intelege ceea ce au de facut, cat si la parcurgerea exercitiului. A fost nevoie sa ii ghidez de la inceput pana la final, manuta lor nereusind sa parcurga cu degetul o linie serpuita. Deasemenea, cand au avut de reprodus prin batai de palme, o nota muzicala, doua sau trei, nu au reusit.
Poate ca atunci cand copiii nostri sunt mici, punem accent pe joaca si libertate, spunand ca au timp intreaga viata sa invete sau sa fie setati pe scoala, insa foarte multe dintre achizitiile pe care acestia le dobandesc in perioada timpurie, le vor fi de mare ajutor in primii ani de scoala. Daca start-ul la scoala va fi greu si nu vor reusi sa memoreze sau sa scrie corect in clasele 0 sau 1, tot noua, parintilor ne va fi greu sa ii ajutam in a recupera anumite pierderi.
Motricitatea si dezvoltarea musculaturii mainii/degetelor este extrem de importanta pentru copiii prescolari, pentru ca o mana flexibila va fi antrenata sa scrie usor, sa aiba lejeritate in a tine stiloul si a forma cu usurinta insemnele fiecarei litere. O manuta rigida si incordata nu va reusi sa scrie fluid, cu lejeritate, iar acest lucru va ingreuna procesul de scriere/de invatare a literelor.
Poate ca pare putin ciudat ca eu, educator muzical, sa scriu aceste lucruri ce tin de caligrafie, insa prin exercitiile neuro ritmice din fisele de lucru BRAIN EXERCISES, copiii isi pot antrena aceste abilitati cu ajutorul jocului si al muzicii, fara a simti presiunea "ca sunt fortati sa munceasca".
Pe de alta parte, dezvoltarea simtului ritmic este de mare folos nu doar in a intelege muzica. Prin dezvoltarea simtului ritmic, copiilor le va fi mult mai usor la scoala sa invete sa citeasca cu intonatie, sa silabiseasca sau sa recite o poezie. Ritmul regleaza vorbirea, ritmul perfectioneaza dictia, ritmul este un factor important in dezvoltarea limbajului.
Gradinita, din punctul meu de vedere, este absolut necesara, macar de la varsta de 3 ani, cand copilul absoarbe cu usurinta tot ceea ce exista in mediul in care se afla. Oricat de multe activitati facem acasa cu copilul nostru, niciodata nu vor fi precum cele dintr-un cadru organizat, si niciodata nu vom atinge toate temele care sunt in programa unei institutii. Totodata, multe elemente prin care copiii isi dezvolta nenumarate abilitati au in vedere activitati de grup/de echipa, pe care copiii nu si le pot antrena acasa, doar cu mami sau tati, care de cele mai multe ori fac pe plac copilului (spre exemplu, il ajuta la fiecare sarcina sau il lasa sa castige la fiecare joc).